Er kundeklubber en fordel for forbrugeren eller butikken?
Danske forbrugere elsker et godt tilbud, men i disse år rykker supermarkedernes rabatter i høj grad ind i digitale kundeklubber som personlige priser. Det kan gøre det svært at gennemskue, hvad normalprisen egentlig er. Samtidig er spørgsmålet, om det virkelig er en god handel for forbrugeren, når det gode tilbud både skal betales for med Dankort og data.
De gode tilbud i supermarkederne rykker i højere og højere grad online – ikke kun som digitale tilbudsaviser, men også som kundeklubber og loyalitetsprogrammer. For at få glæde af rabatter og fordele, skal man være medlem af en kundeklub og installere en app på sin smartphone. Og de gode tilbud bliver i mange tilfælde til personaliserede priser. Det vil sige, at prisen på en vare i supermarkedet er personlig og baseres på din købsadfærd.
Vil du læse mere nu?
Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Det betyder langt mere, hvad du spiser, end hvor det kommer fra
Fødevarer dyrkes, sælges og transporteres på kryds og tværs af landegrænser og verdenshave. Det er dog ikke ananassen, men kødet, der har den absolut største klimabelastning.
Projekter skal skabe mere bæredygtige mad- og indkøbsvaner
Med fondsstøttede projekter hjælper Forbrugerrådet Tænk børnefamilier, børn og unge med at skabe mere bæredygtige mad- og indkøbsvaner. Her kan du læse om de forskellige projekter, som vi har fået fondsstøtte til siden 2016.
Derfor fører faldende kornpriser ikke til lavere fødevarepriser
Prisen på nogle råvarer som fx hvede og palmeolie er faldet igen efter meget store prisstigninger, men alligevel bliver priserne i supermarkedet ved med at være lige høje eller fortsætte med at stige.